Το βιβλίο των ψαλμών προφητεύει τα μέλλοντα, υπενθυμίζει τα παρελθόντα, θεσπίζει νόμους για τη ζωή, υποδεικνύει όσα πρέπει να πράξουμε και με ένα λόγο είναι κοινό ταμείο καλών διδαγμάτων που προμηθεύει στον καθένα τα κατάλληλα σύμφωνα με τη σπουδή του. Διότι και τα παλαιά τραύματα των ψυχών θεραπεύει και στο νεοτραυματισθέντα αποδίδει γρήγορα τη θεραπεία και τον άρρωστο περιποιείται και το υγιές προφυλάσσει και γενικώς ξεριζώνει όσο είναι δυνατό, τα πάθη, τα οποία κατατυραννούν ποικιλοτρόπως στη ζωή τις ψυχές των ανθρώπων, και τούτο με κάποια μελωδική ψυχαγωγία και ευχαρίστηση που γεννά αγνή σκέψη.
Τί έκανε λοιπόν το Πνεύμα το Άγιο βλέποντας ότι το ανθρώπινο γένος δύσκολα οδηγείται προς την αρετή, και ότι εμείς εξ αιτίας της ροπής προς την ηδονή παραμελούμε τον ορθό βίο; Ανέμιξε με τις αλήθειες της πίστεως την τέρψη της μελωδίας ώστε να δεχόμαστε χωρίς αντίδραση την ωφέλεια των λόγων που θα ακούονται γλυκά και απαλά. Έτσι και οι σοφοί ιατροί προσφέρουν και τα πικρότερα φάρμακα να το πιούν δύσκολοι ασθενείς αλείφοντες πολλάκις το ποτήρι ολόγυρα με μέλι. Γι' αυτό επινοήθησαν τα αρμονικά αυτά άσματα των ψαλμών, ώστε και τα παιδιά ή γενικώς οι ανώριμοι στο ήθος να φαίνεται μεν ότι ψάλλουν, στην πραγματικότητα όμως να μορφώνονται ψυχικώς..(..) Και εάν κανείς από εκείνους που γίνονται θηρία ανήμερα από το θυμό, αρχίσει να λέγει τους ψαλμούς, αμέσως φεύγει η αγριότητα από την ψυχή του, διότι την αποκοίμισε με τη μελωδία.
Ο Ψαλμός γαληνεύει τις ψυχές, τις βραβεύει με ειρήνη, καθησυχάζει τους θορύβους και τα κύματα ων λογισμών. Μαλακώνει την τάση της ψυχής για θυμό και σωφρονίζει την ακολασία της. Ο ψαλμός συσφίγγει τη φιλία, ενώνει τα χωρισμένα, συμφιλιώνει τους εχθρούς. Διότι ποιός δύναται ακόμη να θεωρεί εχθρό εκείνον με τον οποίο ύψωσε την ίδια φωνή προς το Θεό; Ώστε η ψαλμωδία χορηγεί και το μέγιστο αγαθό, την αγάπη, διότι επινόησε ως συνδετικό κρίκο για την ένωση, την από κοινού ψαλμωδία και συναρμονίζει το λαό στη συμφωνία ενός χορού.
Ο Ψαλμός τρέπει σε φυγή τους δαίμονες, επιφέρει τη βοήθεια των αγγέλων, είναι όπλο στους φόβους της νύχτας και ανάπαυση στους κόπους της ημέρας, ασφάλεια για τα νήπια, κόσμημα για τους ακμαίους στην ηλικία άνδρες, παρηγοριά για τους πρεσβυτέρους, στολίδι πάρα πολύ ταιριαστό για τις γυναίκες. Κατοικίζει τις ερήμους, σωφρονίζει τις συγκεντρώσεις, είναι η βάση για τους αρχαρίους, αύξηση αυτών που προκόπτουν, στήριγμα των τελείων, φωνή της Εκκλησίας. Αυτός λαμπρύνει τις εορτές, αυτός προξενεί την κατά Θεό λύπη. Διότι ο Ψαλμός εξάγει δάκρυ και από πέτρινη καρδιά.
Ο Ψαλμός είναι το έργο των αγγέλων, το ουράνιο πολίτευμα, το πνευματικό θυμίαμα. Ώ τί σοφή επινόηση του διδασκάλου, ο οποίος επινόησε να ψάλλουμε και συγχρόνως να μαθαίνουμε τα ωφέλιμα! Για το λόγο αυτό και κάπως βαθύτερα εγχαράσσονται τα διδάγματα στις ψυχές. Διότι μάθημα που έγινε με βία δεν είναι δυνατό να παραμείνει, όσα όμως εισέρχονται με ευχαρίστηση και χάρη, κάπως σταθερότερα κατοικούν στις ψυχές μας. Διότι τί δε δύνασαι να μάθεις από εδώ; Δε μαθαίνεις τη μεγαλοπρέπεια της ανδρείας; την ακρίβα γης δικαιοσύνης; τη σεμνότητα της σωφροσύνης; την τελειότητα της φρονήσεως; τον τρόπο της μετανοίας; τα μέτρα της υπομονής; και οτιδήποτε πεις από τα αγαθά; Εδώ ενυπάρχει τέλεια θεολογία, πρόρρηση της ενανθρωπίσεως του Χριστού, απειλή της κρίσεως, η ελπίδα της Αναστάσεως, ο φόβος της κολάσεως, οι υποσχέσεις για τη δόξα, αποκαλύψεις μυστηρίων. Όλα είναι αποθησαυρισμένα στο βιβλίο των ψαλμών ως σε κάποιο μεγάλο και κοινό θησαυροφυλάκιο.
Απόσπασμα από την ομιλία: «Εις τον πρώτον Ψαλμόν» σε νεοελληνική απόδοση. ΒΕΠΕΣ, τομ. 52, σελ. 11-12. Migne, P.G. τόμ. 29, σελ. 212-213)