Ποιοι είναι οι λόγοι της υπόθεσης των
ψαλμών κατά τον Άγιο Νικόδημο Αγιορείτη
Εννιά είναι οι λόγοι της υπόθεσης των ψαλμών :
1. Η εξήγηση της αρχαιολογίας όχι μόνο των Εβραίων αλλά και των παλαιοτέρων ακόμη των Εβραίων, γιατί ο Δαβίδ διηγείται σε πολλά σημεία των Ψαλμών την γένεση και δημιουργία του κόσμου, τις πράξεις των Πατριαρχών και την περιπλάνηση αυτών, την κάθοδο στην Αίγυπτο, την σκλαβιά, την έξοδο από την Αίγυπτο, την νομοθεσία, την σκηνή του Μωυσή, την ιεροσύνη, τους Αριθμούς, το Δευτερονόμιο, τον Ιησού του Ναυή, την κληροδοσία της γης της Επαγγελίας, τους Κριτάς, τις βασιλείες και όσα άλλα ακόλουθα.
2. Την φυσιολογία του ουρανού και όλα περί αυτού, περί της γης και όλα όσα είναι πάνω στη γη, περί των ζώων, και φυσικών φαινομένων και γενικά ότι αφορά την κτίση.
3. Προφητείες για την έλευση του Σωτήρα όπως περιγράφονται από τους Προφήτες, δηλαδή για την Θεοτόκο, για την σάρκωση του Θεού Λόγου, για τα δώρα των Μάγων, για την φυγή στην Αίγυπτο και την επιστροφή στην Παλαιστίνη, για την διδασκαλία, τα θαύματα, περί της συναγωγής και του φθόνου των Ιουδαίων, περί της προδοσίας, τις μαστιγώσεις, την Σταύρωση, περί του διαμερισμού των ιματισμών, τις τρύπες των χεριών και των ποδιών, περί της πικρής γεύσης του ξυδιού και της χολής, περί της ταφής και της καθόδου στον Άδη, της Ανάστασης, της ανάβασης στους ουρανούς και της καθέδρας εκ δεξιών του Πατρός, της νίκης και της Δευτέρας Παρουσίας και αιωνίου Βασιλείας.
4. Προφητείες μετά την Ανάληψη του Κυρίου, δηλαδή η κλήση των εθνών, για τους μαθητές και αποστόλους, για τα θαύματά τους, για το κήρυγμά τους, για την στερέωση της εκκλησίας και της αύξησης αυτής, για την νίκη των Ρωμαίων και την αιχμαλωσία των Ιουδαίων, για την Δευτέρα του Χριστού φρικτής παρουσίας, και για την κοινή ανάσταση των νεκρών.
5. Η θεολογία της Αγίας Τριάδος, του Πατρός του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
6. Αναφέρουν οι ψαλμοί περί νοερών κτισμάτων δηλαδή Αγγέλων, Δαιμόνων και Ψυχών, και Ψυχικών κινήσεων και δυνάμεων.
7. Αναφέρονται στην ηθική παιδαγωγία, στην αρετή και στην κακία.
8. Αναφέρουν οι Ψαλμοί για τους λογισμούς και της επιβουλής των δαιμόνων, για τους τρόπους και τις αλλοιώσεις, για την θεραπεία των παθών, και της κατά των παθών πάλης και πολέμου.
9. Τέλος αναφέρεται στους Ψαλμούς ο ακριβέστατος και υψηλότατος λόγος των εντολών, ο οποίος δεν είναι καθόλου κατώτερος από τις εντολές του Κυρίου έτσι όπως τις διατάσσει στο Ευαγγέλιο.
Οι μερικότεροι λόγοι της υπόθεσης των ψαλμών είναι οι ακόλουθοι :
1. Ο προς Θεόν Δοξολογητικός λόγος
2. Ο ευχαριστήριος λόγος
3. Ο ευκτικός λόγος, δηλαδή αυτός που εύχεται
4. Ο προτρεπτικός λόγος προς την αρετή
5. Ο αποτρεπτικός από την κακία
6. Ο μεθοδικός λόγος, δηλαδή να διδάξει με μέθοδο και τέχνη, ώστε να πείσει τους ακροατές, όχι μόνο όπως παραγγέλει στο ψαλτήρι ο Δαβίδ να κάνουν οι άνθρωποι το καλό και την αρετή, αλλά και τον τρόπο διδάσκει πως να την κάνουν την αρετή και το καλό. Όλοι οι ανωτέρω λόγοι αρμόζουν σε όλους τους ανθρώπους